جزئیات کامل طرح بندر بن سلطان برای سرنگونی بشار اسد
أوسط نیوز أوسط نیوز

وقتی عربستان از آمریکا رودست می‌خورد

یک پایگاه خبری جزئیات کامل طرح فرانسه و عربستان برای براندازی بشار اسد و روند کناره‌گیری کشورهای منطقه و جهان از اجرای این طرح را به صورت تفصیلی تشریح کرد.

 پایگاه اینترنتی «أوسط نیوز» در مقاله‌ای تلاشهای عربستان و فرانسه برای حمله به سوریه و تحولات جدید منطقه‌ای و جهانی را مورد بررسی قرار داده که متن آن را می‌آوریم:

کناره گیری امیر سابق قطر از قدرت که با هماهنگی آمریکا صورت گرفت، بدین منظور بود که نقش عربستان و به ویژه بندر بن سلطان رئیس استخبارات این کشور در بحران سوریه پررنگ‌تر شود. عربستان که ترک‌ها را رقیب خود در منطقه می‌داند معتقد است که ترکیه در پرونده بحران سوریه شکست خورده و از همین رو باید کنار گذاشته شود و گروههای مسلح به جای خاک ترکیه از خاک اردن استفاده کنند. به همین خاطر در "نشست کن" که با حضور رؤسای سازمان‌های جاسوسی عربستان، آمریکا، فرانسه و انگلیس برگزار شد، از ترکیه دعوت به عمل نیامد. این نشست برای این برگزار شد که بندر بن سلطان طرح خود را برای سرنگونی حکومت بشار اسد ارائه کند. بندر بن سلطان و دیگران، اردنی‌ها را تحت شدیدترین فشارها قرار دادند تا طرح وی (بندر) را بپذیرند. چکیده طرح بندر بن سلطان بدین شکل است:

1- بسیج بیست هزار جنگجو در داخل اردن به فرماندهی افسران فراری ارتش سوریه جهت حمله به سوریه و تسلط بر دمشق به عنوان تکیه گاه حکومت سوریه.

2- تشکیل یک یگان از سربازان ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا برای پشتیبانی این نیروها در برنامه ریزی، شناسایی و حتی ورود مستقیم این یگان به جنگ.

3- حمله هوایی گسترده و ویرانگر به مراکز نفوذ حکومت سوریه به ویژه دمشق قبل از حمله زمینی نیروهای مستقر در اردن، به گونه‌ای که حکومت دستپاچه شده و از طریق نابودی پلها و راههای مواصلاتی، دمشق به طور کامل از سایر مناطق سوریه جدا گردد.

4- مدیریت عملیات نفوذ به حلب از داخل ترکیه توسط آمریکا و با هماهنگی متحدان این کشور در اجرای طرح بندر، به گونه‌ای که حکومت سوریه پس از سقوط دو شهر عمده حلب و دمشق به لحاظ روحیه و واقعیت میدانی سرنگون شود.

تردید آمریکا در مورد اجرای طرح بندر

طرح بندر مورد حمایت مستقیم فرانسه و انگلیس قرار گرفت، اما آمریکایی‌ها در قبال آن سکوت کردند و نماینده آمریکا در نشست، خواهان لحاظ شدن تحولات جدید منطقه شد. بندر از او پرسید: از چه حرف می‌زنید؟ نماینده آمریکا پاسخ داد: اتفاقات مصر نشان می دهد که باید واقعیات را دوباره بازخوانی کنیم. بندر گفت: اوضاع مصر به نفع طرح من است و من اعتماد بیشتری به نظامیان دارم تا اخوان المسلمین. نماینده آمریکا سخن بندر را به سخره گرفت و گفت: کودتای مصر به نفع ما و شما نیست؛ رابطه ما با نظامیان مصر متشنج است و ما به آنها هشدار داده بودیم که اقدامی نکنند؛ نظامیان خود را نماینده واقعی اراده مصریها می دانند و آنها مسؤول اصلی شکست ما در مصر هستند. نظامیان مصر، سوریه را بخشی از امنیت ملی خود می دانند و نمی توانند شاهد به قدرت رسیدن کسانی در سوریه باشند که در مصر با آنها جنگیده‌اند؛ بیشتر حوصله کنید زیرا هر گونه اقدامی می‌تواند به سایر کشورها سرایت کند؛ ثبات شکننده منطقه خلیج فارس قابل اطمینان نیست و ما آمریکایی‌ها برای هر اقدامی، کند و عمیق تصمیم می‌گیریم و همه جوانب را مد نظر قرار می دهیم تا کمترین زیان را از این بحران متحمل شویم.

بندر: آمریکا پشت ما را خالی کرد

بندر که از این سخنان شوکه شده بود گفت: آمریکا موضعی جدّی ندارد؛ وقتی من این مسؤولیت را قبول کردم، آمریکایی ها استقبال کردند اما اکنون کسی با من همراهی نمی‌کند؛ ما توافق کرده بودیم که با آغاز سپتامبر، حکومت سوریه سرنگون شده باشد اما اکنون که در آغاز جولای هستیم آمریکا هیچ کاری برای حمایت از طرح ما نمی کند بلکه مدام مانع تراشی می‌کند؛ وزیر خارجه آمریکا از پادشاه اردن خواسته حوصله کند و به همین خاطر پادشاه اردن شکایتهایش را شروع کرده و می‌خواهد از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کند؛ من فرصتی برای عقب نشینی نمی بینم و باید صدها و بلکه هزاران سوری را که هر روز توسط حکومت سوریه و متحدانش در ایران و حزب‌الله کشته می‌شوند، نجات دهیم. روحانیون سعودی ما را مسؤول خون سوریها می‌دانند و می‌گویند منتظر چه هستید؟

با این حال نماینده آمریکا موضعش را عوض نکرد و گفت که باید با مسئولان آمریکایی صحبت کند.

همسویی فرانسه و عربستان

بعد از این دیدار، بندر به تنهایی با رئیس اطلاعات فرانسه دیدار کرد و دو طرف تأکید کردند که آمریکا عقب نشسته و یا نقشه جداگانه‌ای دارد که احتمالاً انگلیس نیز از آن مطلع است. طرف فرانسوی از بندر خواست هر چه سریعتر کاری کند و آمریکا و انگلیس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. بندر که احتمال می‌داد آمریکا و انگلیس در پی حمله به سوریه هستند به امّان رفت و با فرماندهان میدانی مخالفین سوری دیدار کرد و به آنها گفت که ساعت صفر نزدیک شده و باید کاملاً آماده نبردی سرنوشت ساز باشند. وی پس از بازگشت به ریاض، مستقیماً به دیدار سعود الفیصل وزیر خارجه رفت و از موضع آمریکا ابراز ناخرسندی کرد و گفت: آمریکا جدّی نیست و اگر هم باشد نمی خواهد با ما همکاری کند؛ آنها ما را غریبه حساب می کنند زیرا نماینده آمریکا طوری سخن گفت که گویا قصد انجام هیچ کاری را ندارند؛ شما (سعود الفیصل) دوباره با آمریکایی ها از جمله جان کری تماس بگیرید چون من رابطه خوبی با کری ندارم؛ او بیشترین تأثیر را روی اوباما دارد و همیشه وی را از این می‌ترساند که اگر بشار سقوط کند القاعده جای او را می گیرد. سعود الفیصل هم گفت: من هم دل خوشی از موضع کری ندارم؛ او با برخی مسئولین ما خارج از چارچوب وزارت خارجه در ارتباط است و شاهزاده عبدالعزیز پسر ملک عبدالله مرد شماره دو وزارت خارجه با کری تماس دائم دارد.

نگرانی فرانسه از احتمال تماس آمریکا و ایران

بندر بعد از مدت کوتاهی دوباره به اردن رفت و در آنجا یک مقر شبه دائم را برای خود انتخاب کرد تا با فرماندهان مخالف دولت سوریه در تماس باشد. ملک عبدالله از اقامت بندر راضی نبود اما کاری هم نمی توانست بکند. وزیر خارجه فرانسه در همین زمان با وزیر خارجه عربستان تماس گرفت و از تغییر موضع آمریکا و انگلیس سخن گفت. وی گفت: من با وزیر خارجه انگلیس صحبت کردم تا نشستی با حضور آمریکا برگزار کرده و زمان دقیق حمله به سوریه را تعیین کنیم، اما او گفت که هنوز زود است و کامرون بدون موافقت مجلس عوام این کار را نخواهد کرد؛ به هیگ گفتم: ما قبلاً توافق کرده بودیم که موضوع را به پارلمان نکشانیم چون که قانون به ما اجازه حمله بدون اخذ نظر پارلمان را می دهد؛ شما با این کار هم ما و هم اوباما را در تنگنا قرار خواهید داد؛ من مطمئنم که پیشنهاد شما در مجلس عوام رأی نخواهد آورد و به نظر می رسد از حمله پشیمان شده اید. فابیوس از سعود الفیصل پرسید: آیا بین ایران و آمریکا در این مدت اخیر، تماسی صورت نگرفته؛ چون طبق گزارش سازمان اطلاعاتی فرانسه، وزیر خارجه عمان به محض برگشت سلطان قابوس از ایران، مخفیانه به آمریکا و انگلیس رفته و بعد از بازگشت به مسقط دوباره به ایران و سپس به لندن رفته است؛ فابیوس می گفت: ما می ترسیم که عمان نقش رابط میان آمریکا و ایران را بازی کند و احتمالاً تغییر موضع انگلیس نیز متأثر از تغییر موضع آمریکا باشد. سعود الفیصل به فابیوس قول داد که مسأله را پیگیری کند و گفت: چندین کشور حوزه خلیج فارس هم نسبت به حمله نظامی به سوریه، سرد شده اند و این احتمالاً تحت تأثیر آمریکایی هاست؛ من به شخصه معتقدم که آمریکایی ها ما را تنها گذاشته اند و می خواهند از طریق نزدیکترین متحدانمان در منطقه خلیج فارس، مانع ما شوند؛ متوجه شده ایم که امارات یک قرارداد سرمایه گذاری بزرگ با روسیه امضا کرده و این یعنی اینکه امارات ممکن است در هیچ یک از ائتلافهای منطقه ای شرکت نکند. سعود الفیصل روز بعد سفیر عمان را احضار کرد تا از ماجرای میانجگری عمان میان ایران و آمریکا خبرهایی کسب کند اما سفیر عمان گفت که اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارد.

افسران اردنی در خدمت دولت سوریه

در همین زمان بندر به سعود الفیصل گفت: اسرائیل، چند نوار صوتی را در اختیار دولت آمریکا گذاشته که در آن، برخی افسران دستگاه امنیتی و ارتش اردن، همتایان سوری خود را از تحرکات، اسلحه و سایر اطلاعات دقیق پیرامون مخالفین سوری حاضر در اردن، مطلع کرده اند؛ با این حال دولت آمریکا هیچ اعتراضی به اردن نکرده؛ اردن از یک طرف با ماست و از طرف دیگر در کنار سوریه؛ آنها با سوریها همکاری می کنند تا حمله درعا را هم مثل حمله لاذقیه بی‌اثر کنند.

در همین اثنا کامرون به مجلس عوام رفت تا نظر نمایندگان درباره حمله به سوریه را جویا شود که با رأی منفی آنها روبرو شد. اوباما هم اعلام کرد که نظر نهایی را باید کنگره اعلام کند. بدین ترتیب سعودی ها متوجه شدند که پشت پرده خبرهایی است و آمریکایی ها مشغول مذاکره سرّی با ایران، سوریه و روسیه هستند و عمان در این فرایند، نقشی اساسی را بازی می کند. به همین خاطر سعود الفیصل به عمان رفت تا از حقیقت مطلع شود، عمانی‌ها به او گفتند که ما نقش رابط را داشتیم و الان تماسهای مستقیم ایران با آمریکا و انگلیس شروع شده و تنها چیزی که می دانیم این است که مسئولین ایران و آمریکا چندین بار در مسکو دیدار داشته اند. سعود الفیصل ماجرا را با بندر در میان گذاشت و دو طرف توافق کردند که فرانسه را مطلع کنند و از فرانسه بخواهند ترکها را هم مطلع کند. سعود الفیصل به فرانسوی ها گفت که آمریکا تاوان سنگینی خواهد پرداخت و ما به تنهایی نبرد را ادامه خواهیم داد. فرانسوی ها هم به سعودی ها گفتند که اوباما با آنکه قبلاً نمی خواست در نشست بیست شرکت کند حالا قصد دارد این کار را بکند. فرانسوی ها اضافه کردند که همه چیز تمام شده و اوباما به نشست می رود تا موافقت پنهانی آمریکا و روسیه را علنی کند، آنها از سعودیها خواستند که کشورهای حوزه خلیج فارس حداکثر فشار را به واشنگتن بیاورند تا با ایران و روسیه به توافق نرسد. کارشناسان نظامی آمریکا در اردن هم سرد شده و بعضی از آنها به دوستان اروپایی خود گفتند که دستورات تازه ای از فرماندهان ارشد خود دریافت کرده و گویا در نشست بیست قرار است اتفاق تازه ای بیفتد. همزمان گروهی از این کارشناسان به آمریکا فراخوانده شدند.

یک روز قبل از نشست بیست، سعود الفیصل با ویلیام هیگ تماس گرفت تا علت تغییر ناگهانی موضع آمریکا و انگلیس را جویا شود. فیصل، هیگ را سرزنش کرد که چرا نقش عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس را نادیده گرفته اند و حال آنکه عربستان هزینه اصلی اقتصادی و معنوی تمامی رخدادهای منطقه را می پردازد؟ هیگ گفت: روسیه و آمریکا طرحهای زیادی را بررسی کرده اند اما به توافق نهایی نرسیده اند اما تمایل آمریکا به جنگ کم شده و دولت آمریکا و کنگره گزارشی شوک‌آور دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه حمله به سوریه قطعاً منجر به یک جنگ منطقه ای و شاید جهانی خواهد شد؛ آمریکایی ها آماده چنین جنگی نیستند، زیرا ایران به محض شروع جنگ علیه سوریه، تنگه هرمز را می بندد و این به نفع روسیه است که خواهد توانست نفت خود را احتمالاً به قیمت هر بشکه هزار دلار به اروپا بفروشد؛ روسها مدام آمریکا را از لولویی به نام ایران می ترسانند؛ ما هم تحت تأثیر موضع آمریکا از ایده جنگ فاصله گرفته ایم چون که اوباما فقط در پی ترساندن و تضعیف سوریه بود و واکنش ایران و روسیه را پیش بینی نکرده بود؛ اوباما برای خاموش کردن جنگ به نشست بیست می رود و گفتگوهای روسیه و آمریکا که ایران هم در جریان آن است پیشرفت زیادی کرده. سعود الفیصل به هیگ گفت: آمریکا باید بداند که ما برده نیستیم و به آنها و دیگران اجازه نخواهیم داد بر اساس فرمول « یا با ما یا بر ما» با ما رفتار کنند.

فابیوس: موفقیت اتحاد سرّی ایران و روسیه

در همین زمان سفیر آمریکا در ریاض با عبدالعزیز بن عبدالله مرد شماره دو وزارت خارجه عربستان دیدار کرد و نامه خصوصی اوباما به ملک عبدالله را به وی داد. در این نامه اوباما اوضاع جدید منطقه، علت مشارکتش در نشست بیست و علاقه‌اش به امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس را برای پادشاه سعودی شرح داده و گفته بود که آمریکا طرفدار صلح و حل مشکلات از مسیر دیپلماسی است و نباید به سر و صدای ناآگاهانه برخی‌ها توجه شود(تردیدی نیست که منظور اوباما از این « برخی ها » سعود الفیصل و بندر است ). نامه اوباما نشان دهنده عمق اختلاف نظر در میان دولتمردان سعودی است اما اوباما می داند که ملک عبدالله حرف اول و آخر را می‌زند و باید در تفاهم کامل با وی باشد. جان کری هر روز در تماس با ملک عبدالله است و تا حد امکان از دیدار با بندر و سعود الفیصل سرباز می زند. با وجود شرکت اوباما در نشست بیست، خانم رایس در پیامی فوری به بندر اعلام کرد که همه گزینه‌ها روی میز است و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. سعود الفیصل پیام رایس را با هیأت فرانسوی شرکت کننده در نشست بیست در میان گذاشت که آنها در پاسخ، به گفته‌های رایس خندیدند. وزیر خارجه فرانسه به سعود الفیصل گفت: یادداشت تفاهم روسیا و آمریکا آماده شده و دیدگاه کری بر دیدگاه رایس ترجیح داده شده است؛ این چیزی است که ما متوجه شده‌ایم؛ دیدار خصوصی کامرون با پوتین هم با هدف مقدمه چینی برای دیدار سرنوشت ساز اوباما و پوتین انجام پذیرفته؛ جناب شاهزاده! گزینه جنگ دیگر روی میز نیست؛ اتحاد سرّی ایران و روسیه پیروز شده؛ ما هم مثل شما به حاشیه رانده شده ایم، در اروپا فقط آلمان و انگلیس برای آمریکا مهم هستند و آمریکا به خاطر نقش ما ( فرانسه ) در مسأله لیبی و مالی، می خواهد ما را مجازات کند.

ناکامی عربستان در برگزاری نشست فوق العاده عربی

با پایان یافتن نشست بیست و اعلام یک توافق اولیه میان اوباما و پوتین که قرار بود در دیدار چند روز بعد کری و لاورف، جزئیات آن مورد توافق قرار گیرد، عربستان و به خصوص بندر و سعود الفیصل شوکه شدند و اظهارات شدیداللحن و نامتعادلی علیه اوباما و دولت آمریکا مطرح کرده و تلاش کردند علیه موضع جدید آمریکا بایستند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را با خود همراه کنند. از همین رو تلاش کردند وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را در یک نشست فوق العاده گرد هم آورند که موفق نشدند زیرا اکثر این کشورها ابراز کردند که نمی خواهند با آمریکا وارد مخاصمه شوند و تصمیم نهایی گرفته شده و ما تأثیرگذار نخواهیم بود. سعود الفیصل به فکر برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره افتاد که نبیل عربی تحت تأثیر فشارهای مصر، این ایده را رد کرد و به سعود الفیصل گفت: نشست قبلی به زحمت برگزار شد؛ پس چطور این نشست را برگزار کنیم و حال آنکه دنیا خواهان حل مسالمت آمیز بحران سوریه است؟!

لحظه شماری اوباما برای دیدار با روحانی

با شروع گفت‌وگوهای سرّی ایران و آمریکا قبل از سفر روحانی به آمریکا برای شرکت در نشست سازمان ملل، کشورهای حوزه خلیج فارس متوجه شدند که آمریکا برای دیدار اوباما و روحانی لحظه شماری می کند. این مذاکرات سرّی میان ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و معاون وزیر خارجه ایران برگزار شد اما موفقیت آمیز نبود چرا که طرف ایرانی اصرار داشت که مذاکره اوباما و روحانی درباره سه موضوع بحران سوریه، تحریمها و پرونده هسته ای ایران باشد اما طرف آمریکایی فقط خواهان بحث بر سر برنامه هسته ای ایران بود. ایران پیشنهاد آمریکا را به شدت رد کرد و آمریکا هم درخواست ایران را نپذیرفت زیرا این پذیرش می توانست بیش از هر چیز، نشانه تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و جهانی باشد. بنابراین آمریکایی ها تصمیم گرفتند دیداری میان کری و ظریف در حاشیه نشست 5+1 برگزار شود. قبل از سفر روحانی به آمریکا سعود الفیصل تلاش کرد هیأتی به ریاست امیر کویت را عازم آمریکا کند تا ناراحتی عمیق کشورهای حوزه خلیج فارس از گفتگوهای سرّی میان ایران و آمریکا را به اطلاع مقامات آمریکا برسانند اما امیر کویت ریاست این هیأت را نپذیرفت و به همین خاطر این طرح ناتمام ماند. همچنین ایده اعزام یک هیأت دیگر به آمریکا به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس و به ریاست سعود الفیصل هم ناکام ماند.

اعزام بندر به اسرائیل برای دیدار با نتانیاهو

سعود الفیصل متوجه شد که کشورهای حوزه خلیج فارس با مواضع او همراه نیستند چرا که هیچکدام نمی خواستند وارد رویارویی با آمریکا شوند و حتی تماس با ایران را هم آغاز کرده بودند، از جمله محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی که به روسها گفت آماده گفتگوهای راهبردی با ایران است؛ امیر جدید قطر هم از سلطان قابوس خواسته بود میان ایران و قطر میانجی گری کند و مسؤولیت کاهش سطح روابط میان دو کشور را به گردن وزیر خارجه سابق قطر انداخته بود. کویتی ها هیأتی مهم و بزرگ را روانه عراق کردند تا حمایت خود را از اقدامات دولت این کشور اعلام کنند. این موارد سعود الفیصل و بندر را به این نتیجه رساند که جبهه کشورهای خلیج فارس تضعیف شده و ممکن است به زودی از هم بپاشد به ویژه آنکه از قول امیر جدید قطر نقل شده بود که آمریکایی ها شورای همکاری خلیج فارس را دیگر مفید نمی دانند و معتقدند که کشورهای عضو این شورا باید مسائل داخلی و خارجی خود را به تنهایی اداره کنند. همچنین شنیده شده که اوباما در دیدار با ولی عهد امارات از ساختار شورای همکاری خلیج فارس و تسلط عربستان بر آن انتقاد کرده است. سعود الفیصل بسیار مردد بود که به نشست سازمان ملل برود یا نه، تا اینکه مجبور شد برای اینکه عبدالعزیز بن عبدالله جای او را در این سفر نگیرد، عازم نیویورک شود اما در آنجا دیدارهای اندکی انجام داد و حتی سخنرانی هم نکرد بلکه فقط متن سخنرانی اش را میان حضار توزیع کرد، ولی در عین حال برای تأثیرگذاری بر آمریکایی ها بندر را مأمور کرد تا برادرش را برای دیدار با نتانیاهو به اسرائیل بفرستد، رئیس استخبارات بحرین هم در این سفر، برادر بندر را همراهی کرد و آنها در ایلات با نتانیاهو دیدار کردند تا جبهه یکپارچه ای میان اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان و بحرین تشکیل دهند و مانع نزدیکی ایران و آمریکا شوند اما این سفر هم سیاست جدید آمریکایی ها را تغییر نداد. کری و ظریف با هم دیدار کردند و تماسهای سرّی میان دو طرف برای دیدار سران ایران و آمریکا ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام دو طرف توافق کردند که اوباما با تلفن شخصی نماینده ایران در سازمان ملل تماس بگیرد و از این طریق دو رئیس جمهور بتوانند با هم صحبت کنند، این کار انجام شد و دو طرف درباره سوریه و ضرورت رفع تحریمها سخن گفتند یعنی درست همان موضوعاتی که قبلاً ایران خواستار مطرح شدن آنها شده بود.

سیاست جدید عربستان ... ایجاد درگیری میان گروههای مخالف سوری

بندر بعد از این ماجراها تصمیم گرفت با همراهی سعود الفیصل همه دستاوردهای مورد توافق روسیه، ایران، آمریکا و سوریه را ناکام گذارد. به همین خاطر به سراغ گروههای مخالف سوری رفت، زیرا می دانست که ائتلاف مخالفین سوری و همچنین ارتش آزاد سوریه، سرانجام در برابر آمریکا تسلیم شده و در ژنو 2 شرکت خواهند کرد، از همین رو چاره را در ایجاد درگیری میان دو طرف دید و با جبهه النصره هم پیمان شد تا این گروه را به قدرت برتر در میان مخالفان سوری تبدیل نماید، زیرا می دانست که این جبهه رویکردهای آمریکا را نخواهد پذیرفت. این در حالی بود که آمریکا هیچ توجهی به تحرکات عربستان نداشت و بالعکس همه تماسهای خود با این کشور را از طریق شاهزاده مقرن، شاهزاده متعب، شاهزاده عبدالعزیز و شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز پیگیری می کرد تا به بندر بفهماند که جایش خالی نمی ماند و وی نه مهره آمریکا در منطقه و نه پادشاه عربستان است، آمریکا در همین زمان یک شخصیت مهم امنیتی را برای ملاقات با پادشاه بحرین، راهی این کشور کرد تا او را وادار به تغییر نخست وزیر فعلی و انتصاب نخست وزیری نماید که بیشتر مورد قبول مخالفین باشد. این بدین معناست که آمریکا قبل از آغاز مذاکرات مستقیم و تعیین کننده با ایران، مسائل مربوط به این کشور را در اولویت قرار خواهد داد.






November 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی